VERSLAG VRIENDENBIJEENKOMST
27 SEPTEMBER 2018
BUITEN BEECKESTIJN KOETSHUIS ZUID


Vanaf 13.30 uur werden de Vrienden ontvangen in het Koetshuis Zuid van Beeckestijn. 

Om 14.00 uur startte Rein Souwerbren en Nyncke Bouma, Raad van Bestuur, de bijeenkomst. 

Zij stelden zichzelf voor en gaven kort een beeld van de ontwikkelingen bij Pro Senectute. 

Nyncke Bouma: “Ik ben van origine verpleegkundige en heb meer dan 30 jaar ervaring in de zorg, onder ander in bestuurlijke functies. Wat mij aanspreekt bij Pro Senectute is de gelijkgestemde doelgroep Vrienden en bewoners, die elkaar vinden in hun achtergronden. Ik treed met veel plezier onze uitdagingen tegemoet.”

Rein Souwerbren: “Ik heb bedrijfskunde gestudeerd en heb vooral gewerkt in de psychiatrie. Wat ik belangrijk vind van u te weten, wat betekent Vriend zijn voor u? We organiseren Vriendenbijeenkomsten en geven tweemaal per jaar het magazine Proza uit. Ook bent u welkom op de locaties voor activiteiten. Maar is dat voldoende?” 

Wij willen intensiever met u van gedachten wisselen, omdat u bij wijze van spreken ‘onze spits van de toekomst’ bent. Want wij hopen vanzelfsprekend dat u over een aantal jaar bij ons komt wonen. 

Uit een onderzoek vorig jaar van bureau Motivaction blijkt dat onze doelgroep rijk vertegenwoordigd is in de omgeving van onze locaties. In regio’s waar wij mooie locaties met wonen en zorg aanbieden. Wij doen dat graag voor u, zodat wij u een warm thuis kunnen bieden in uw laatste levensfase.

Hoe onderscheidt Pro Senectute zich van vergelijkbare ouderenzorg aanbieders? 

Ons onderscheidend vermogen ligt al in onze historie, dat wij vanuit de doelgroep zijn opgericht in 1922. Een groep gelijkgestemde senioren die met elkaar oud wilden worden in mooie huizen. 
Ook in deze tijd willen wij zoveel mogelijk inspelen op uw verwachtingen, daarom willen we met u in gesprek en horen we graag van u wat uw wensen zijn. Wilt u pas bij ons komen wonen op het moment dat u echt een zware zorgvraag hebt of wilt u al de contacten in de locatie leggen als u nog zelfstandig bent? We stimuleren graag uw eigen regie, dat maakt ons ook onderscheidend. 

Nieuwbouw en renovatie

Zoals u wellicht weet hebben we twee nieuwbouwprojecten voor Wildhoef in Bloemendaal en Tusselerhof in Lochem. De bewoners van Tusselerhof zijn goed verhuisd naar de Bosweg 1 in Lochem, waar ze naar verwachting twee jaar zullen wonen. Het oude Tusselerhof is al gesloopt en er is nu een start gemaakt voor de nieuwbouw op dezelfde plek als het oude gebouw. Voor de verhuizing van de bewoners in Wildhoef worden nu de voorbereidingen getroffen. Zij zullen in november verhuizen naar Overveen voor eveneens ongeveer twee jaar. Vanzelfsprekend houden we u op de hoogte van de voortgang. 
In onze locatie Emmahof in Amsterdam zijn we bezig met een plan voor renovatie. En voor Oranjestein in Doorn ligt een plan voor de ontwikkeling van Oranjestaete. Een appartementencomplex op het terrein van Oranjestein voor zelfstandige bewoners die, indien nodig, thuiszorg kunnen ontvangen. 

Hoe besturen we de Stichting, Vereniging en de Vastgoed BV? 

De overheid heeft besloten extra financiële middelen beschikbaar te stellen vanuit het Kwaliteits Kader voor de ouderenzorg. Dit komt ten goede aan de Stichting Pro Senectute die deze gelden besteedt aan de kwaliteit van zorg, het stimuleren van de eigen regie van bewoners, het thuisgevoel en de gastvrijheid voor bewoners en bezoekers. Dat is onze opdracht. 

Hebt u een wens of een verwachting, dan kunt u dat kenbaar maken bij Eveline Leopold, PR-communicatie manager, Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.. Voor ons waardevolle informatie om op te anticiperen nu en in de toekomst. 

Muzikaal intermezzo strijkkwartet Conservatorium Amsterdam 

Speelde ‘Eine Klein’en C Major string kwartet nr.4 van Mozart
Gevolgd door wat lichte sonates
Francisca Portugal - viool
Filipe Fernandes - viool
Jose Nunes - altviool
Catarina Nunes - cello

Presentatie Niki Korteweg over het vitale brein

Niki Korteweg is wetenschapsjournalist gepromoveerd in de moleculaire neurobiologie. 

“Ik ben vereerd voor u te mogen spreken. Er wordt veel hersenonderzoek gedaan naar wat er gebeurt in het oudere brein. Er gaan naarmate we ouder worden dingen haperen en ook het geheugen gaat achteruit. Wie van u ervaart dat ook?” (Bijna alle handen gaan omhoog).

Het is aangetoond dat naarmate we op leeftijd komen: 
- ons concentratievermogen afneemt
- de snelheid van denken afneemt
Maar: 
- onze woordenschat groter wordt 

Hoe komt het nu dat bovengenoemde dingen gebeuren in ons brein naarmate we ouder worden?
Ons brein krimpt: 
- onze witte stof (de lange uitlopers van hersencellen) neemt af
- de grijze stof (hersencellen) neemt af
- de ruimte tussen de hersenen en de schedel neemt toe

Van die krimp hebben twee hersengebieden het meest te lijden. De prefrontale hersenschors, het gebied achter ons voorhoofd, is belangrijk voor de executive functies. Die hebben we nodig om te kunnen plannen, beslissen, prioriteiten en doelen te stellen en emoties in toom te houden. En de hippocampus, de spil van ons geheugen.

Wat kunt u eraan doen om uw brein zo vitaal mogelijk te houden? 
1.    Bewegen 
Onderzoek heeft uitgewezen dat 3 maal per week ¾ uur bewegen (kan alles zijn waar de hartslag sneller van wordt: stevig doorwandelen, yoga, fietsen, tuinwerk, etc.) al een positieve invloed heeft op de hersenen. Het geheugen krimpt minder, de verbindingen blijven beter behouden. Door de versnelde bloedsomloop, maar ook door een voedende en groei stimulerende stof die ontstaat in het brein waardoor de uitlopers van hersencellen weer groeien en de contacten tussen cellen versterken. Bij beperkingen is het advies te focussen op wat nog wel kan en de situatie te accepteren. Misschien lukt bijvoorbeeld fietsen niet, maar handfietsen nog wel.

2.    Gezonde voeding 
Ook is aangetoond dat een Mediterraan eetpatroon met 3 ons groente (goede invloed van flavonoïden) en 3 stuks fruit per dag, een of tweemaal per week vette vis (omega-3 vetzuren, vitamine D), en dagelijks een aantal noten en wat olijfolie de cognitieve prestaties van ons brein langer op niveau houdt. 

3.    Daag uw brein uit
‘Use it or lose it’. Doe activiteiten die de executieve functies, zoals het concentratievermogen, planvermogen en het geheugen, aanspreken en uitdagen. Bijvoorbeeld muziek maken, schaken, of nieuwe dingen leren. Zo blijft u zoveel mogelijk hersencellen en verbindingen gebruiken en versterken.

4.    Voldoende slapen
Tijdens de slaap herstelt het brein en het reorganiseert zich, en worden afvalstoffen afgevoerd. Slaaptekort hangt samen met sterkere krimp van de hersenen.

5.    Blijf sociaal actief
Dit geeft een doel in ’t leven. Je voelt je gewaardeerd en het zorgt ervoor dat u langer fysiek en mentaal vitaal blijft. 

6.    Mentaal evenwicht
We hebben het niet voor het kiezen. De een accepteert nieuwe situaties sneller dan de ander. Een manier om te leren omgaan met verandering is door het beoefenen van mindfulness meditatie. Een training van het concentratievermogen en ook andere executieve functies.

“Het meest kwetsbare deel van het brein is de prefrontale hersenschors, dit in tegenstelling tot de uitdrukking ‘Ik ben niet op mijn achterhoofd gevallen’.”  Een reactie van een Vriend in de zaal. 

De middag eindigde met een gezellige borrel. We hopen u volgende keer weer te zien. 

Vitaliteit zit niet alleen in technische innovaties. Voor bewoners is er al veel te behalen in het stimuleren van de eigen regie en zelfredzaamheid. Dat kunnen kleine dingen zijn, die heel belangrijk zijn in hun beleving en welbevinden. Denk aan het stimuleren van bijvoorbeeld een bewoner die graag zelf de kopjes op tafel wil zetten.

Monique Polman
Locatiemanager Oranjestein, Doorn